Despre seductie I

despre-seductie

Orice discipol isi viseaza maestrul inainte de a-l cunoaste.

……

Si ce anume ne face apti pentru a fi sedusi? Incapacitatea pe care o avem cu totii de a ne implini dorintele – si de a realiza astfel principiul placerii – prin noi insine. “Starea de neajutorare originara” a fiintei umane se manifesta felurit la diferite varste: copilul trebuie sa primeasca hrana de la adult, indragostitul trebuie sa primeasca iubirea de la fiinta pe care o iubeste, discipolul trebuie ghidat in spatiul spiritului de catre maestrul sau si trebuie sa-si primeasca de la el libertatea.

……

Seducere = ducere si luare de o parte

…..

La capatul oricarei seductii se naste o lume aparte, adica tocmai lumea care a rezultat din separatia pe care o instituie seductia, din acea ducere-si-luare-de-o-parte. Cel care a fost sedus a fost scos din ordinea obisnuita a lumii, a fost luat de o parte, iar „partea” aceea are ca specific faptul de a fi doar a seducatorului si a celui sedus. Prin actul seductiei ei sunt rapiti din lumea aceasta. Seducatorul il ia de mana pe cel sedus si il duce intr-o lume pe care cel sedus o asteapta, dar pe care numai e;, seducatorul, e cel ce o deschide si care pentru ceilalti nu exista. Lumea pe care o deschide seducatorul este lumea vrajita a seductiei si tocmai in misterul ei, in noutatea ei, in unicitatea ei consta toata forta seductiei. Cel sedus stie ca participa la misterul acestei lumi pe care si-a dorit-o cu ardoare si ca aceasta lume exista doar pentru el. Ea este lumea pe care cel sedus o astepta si care se asaza cu un firesc desavarsit in orizontul acelui dor de ceva inca necunoscut. Iar seducatorul e cel care o poate deschide pentru ca, spre deosebire de cel sedus, el cunoaste obiectul pe care cel sedus il doreste fara sa-l stie.

……………..

Prin ce anume seduce un seducator?: prin puterea lui de a deschide o lume extra-ordinara, o lume „de o parte”, o lume care, pentru cel sedus, pana la aparitia seducatorului, nu exista. Seducatorul seduce prin lumea pe care el o deschide si care este o lume iesita din comun.

…..

„Pe Heracle, cuceritoare fiiinta, dupa spusele voastre, numai de-ar mai avea un singur lucru, unul mic de tot.” Care ar fi acest lucru marunt, dar totusi atat de important, incat fara el Charmides ar fi pe punctul de a rata perfectiunea? Toti asteapta in tacere raspunsul lui Socrate.

„Sufletul armonios”, „bine alcatuit”, precizeaza acesta. Si apoi, adauga el, ca si cum ar fi avut atunci o revelatie in privinta procedurii ce s-ar fi cuvenit urmata pentru a afla adevarul adevarat despre frumusetea lui Charmides, „de ce sa nu-i dezbracam si privim sufletul, inainte de trup?” Astfel isi propune Socrate sa inceapa cercetarea celui mai laudat tanar atenian pentru frumusetea lui.

……………….

El (frumosul) e cel care provoaca iubirea inteleasa ca anamneza, ca amintire a „lucrurilor de pe acel taram” si, astfel, ca „iesire din sine”.

Sursa: Gabriel Liiceanu – Despre seductie

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s