Devino ceea ce esti II

allan watts

sursa foto

Aceasta rezistenta nu se bazeaza pe teama produsa de o actiune neprevazuta pe care necunoscutul ar putea sa o produca, desi banuiesc ca pana si cel mai inversunat filozof, adept al logicii pozitiviste, ar recunoaste ca are niste trairi stranii in fata necunoscutului adus de moarte. Rezistenta este cauzata mai degraba de opozitia pe care acest tip de minte o manifesta fata de constientizarea propriilor limite in ceea ce priveste puterea sa de a ordona si controla. Mintea simte ca daca exista aspecte ale vietii pe care ea nu le poate ordona, este rezonabil (adica ordonabil) sa uite de ele si sa-si indrepte atentia spre zonele care pot fi ordonate – astfel incat senzatia de success, de competenta, sa poata fi mentinuta. Constientizarea acestor limite intelectuale reprezinta, pentru intelectualul pur, o umilire. Dar pentru cel care este mai mult decat un simplu calculator automat, el simte, ca si Goethe, ca

“Starea cea mai elevata la care omul poate accede este cea de minunare; daca fenomenele primare il fac sa se minuneze, atunci sa fie multumit; pentru ca nimic nu ii poate oferi ceva mai elevat si nimic altceva nu mai poate omul sa gaseasca daca ar cauta dincolo de aceasta stare; ea este limita.”

In contextual experientelor mistice sau metafizice despre care discutam, aceasta stare de minunare – care are multiple profunzimi si subtilitati – este una dintre cele doua componente importante. Cealalta stare este cea de eliberare (ceea ce hindusii numesc Moksha), care e legata de realizarea faptului ca un numar imens de activitati umane sunt directionate catre solutionarea unor problem nerealiste sau a unor pure fantezii – si catre atingerea unor obiective pe care de fapt nici nu ni le dorim.

………………….

Dorinta care este hulita pentru simplul motiv ca nu poate fi satisfacuta este cel mai mare dusman al omului. El poate pretinde ca dorinta nu exista, ca a fost invinsa, dar trebuie sa avem puterea de a raspunde cinstit la intrebarea: “daca as putea sa-mi satisfac aceasta dorinta, as face-o?” Daca aceasta intrebare nu-si gaseste raspunsul, renuntarea cu pompa la cele lumesti, adoptarea ascetismului nu din dorinta, ci din necessitate sau mandrie, nu inseamna altceva decat ascunderea de dusman, ceea ce ne face si mai vulnerabili. De aceea primul pas pe Cale este sa stim ce vrem, nu ceea ce ar trebui sa vrem. Doar astfel poate pelerinul sa porneasca la drum fiind pe deplin pregatit.

………………….

Iluminarea spirituala este adeseori descrisa drept libertatea absoluta a sufletului si am vazut ca Realitatea Unica este atotcuprinzatoare. Este mintea misticului libera si atotcuprinzatoare? Daca da, s-ar parea ca spiritualitatea lui nu depinde de gandirea unor tipuri special de ganduri sau de trairea unui anumit tip de sentiment in fundul sufletului sau. Este liber sa gandeasca la orice si la nimic, sa iubeasca si sa-i fie frica, sa fie vesel sau trist, sau sa-si preocupe mintea cu lucruri filozofice sau cu chestii marunte cotidiene; el este liber sa fie intelept sau prost, sa simta atat compasiune cat si ura, si sa traiasca atat agonia cat si extazul.

……………..

In lumea spirituala nu exista premianti si repetenti; toti suntem oameni, toti suntem egali si nu putem urca, nici cobori. Singura diferenta dintre un intelept sau mistic si omul obisnuit, neiluminat, este faptul ca primul realizeaza identitatea sa cu Dumnezeu sau Brahman, in timp ce celalalt nu o poate face. Insa incapacitatea de a realize aceasta identitate nu altereaza faptul in sine.

………..

Atentie la libertatea falsa data de facutul a ceea ce-ti place; a fi cu adevarat liber inseamna a fi liber sa faci si ceea ce nu-ti place, caci daca esti liber sa faci doar ceea ce iti place esti in continuare captivul dualismului, fiind inlantuit de propriile impulsuri. O cale mai potrivita pentru a ajunge la aceasta realizare este sa iti dai voie sa fii ignorant, caci si nebunii sunt una cu Dumnezeu. Daca incerci sa te eliberezi si sa te transformi in Dumnezeu, devii un mare egoist. Daca in schimb iti acorzi libertatea de a fi tu insuti, vei descoperi ca Dumnezeu nu este ceea ce devii, cat ceea ce esti – in ciuda a cine esti.

……………….

Exista nenumarate religii si abordari psihologice moderne care fac greseala fundamental de a incerca sa faca coada sa dea din caine, caci despre asta este vorba in toate demersurile legate de aceasta cautare a personalitatii. 🙂

…………..

Asa cum sotul trebuie, atata vreme cat iubeste, sa isi primeasca si sa-si accepte sotia asa cum este, oferindu-se concomitent total pe sine, tot astfel omul trebuie sa accepte lumea si sa i se ofere. A primi universul in tine, dupa modelul anumitor “mistici”, inseamna pur si simplu a deveni ingamfat datorita convingerii gresite ca tu esti Dumnezeu, creand astfel inca o diferenta intre intregul maret si partea degradata. A te oferi deplin si intr-un mod servil lumii inseamna a te transforma intr-o non-entitate spirituala, un mecanism, o cochilie, o frunza batuta de vanturile circumstantelor exterioare. Dar daca primesti lumea in tine si concomitent te oferi lumii, atunci apare acea unire ce determina A Doua Nastere. Doar in aceasta stare putem aprecia cu adevarat viata intr-un mod corect, putem accepta cu iubire, gratitudine si reverenta ceea ce este placut sau nu in celelalte fiinte, avand intelegerea ca nu exista bucurie fara tristete, viata fara moarte, placere fara durere.

sursa: Allan Watts – Devino ceea ce esti

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s