Adu-te pe tine insuti…

seneca

   Cînd îţi cer cu atîta insistenţă să te dedici studiului, o fac pentru mine însumi. Voiesc să am un prieten, dar asta nu mi se va întîmpla dacă tu nu continui ce ai început: să te desăvîrşeşti singur. Deocamdată nu faci decît să mă iubeşti, prieten nu îmi eşti. „Cum aşa? Sentimentele acestea sînt diferite între ele?” Ba chiar cu totul neasemănătoare. Cine este prieten, iubeşte; cine iubeşte nu este însă întotdeauna un prieten. De aceea, prietenia este totdeauna de folos, în vreme ce iubirea uneori face rău. Dacă lipseşte orice alt motiv, străduieşte-te să faci progrese pentru aceasta: să înveţi să iubeşti.
Grăbeşte-te, aşadar, ca progresele tale să-mi fie de folos şi să nu trebuiască să înveţi pentru altul.
De la cei pe care îi iubim, chiar de sînt departe, ne vine bucurie – numai că este uşoară şi trecătoare. Să vezi pe cineva, să fii în prezenţa lui, să stai de vorbă cu el: acestea dau o plăcere vie, mai cu seamă dacă avem dinainte nu doar persoana pe care o dorim, ci şi persoana cu caracterul pe care îl dorim. Adu-mi, aşadar, un dar de preţ, adu-te pe tine însuţi: ca să te străduieşti mai tare, gîndeşte-te că tu eşti muritor, iar eu – bătrîn.
Grăbeşte-te să vii la mine, dar mai înainte grăbeşte-te spre tine. Încearcă să devii mai bun şi, mai presus de toate, să fii în armonie cu tine însuţi. De cîte ori te gîndeşti să vezi de ai făcut vreun progres, cugetă dacă astăzi vrei tot ce ai vrut şi ieri: o schimbare în ceea ce voieşti este semnul unui spirit ce pluteşte în voia undei şi apare ba într-o parte, ba într-alta, după cum îl duce vîntul. Dacă ceva este trainic şi are temelii solide, nu merge de colo-colo, iar aceasta e o trăsătură distinctivă a înţeleptului şi, într-o oarecare măsură, şi a celui care merge înainte şi face progrese. Rămîi cu bine.

Seneca

Leave a Reply

