Bodhisattva

Pana sa ajung eu unul, iau si invat de la bodhisattva-sii  de langa mine… Amithaba 🙂

Opt strofe pentru antrenarea mintii  ( Ga-dam-ba Ge-shay Lang-ri-tang-ba) (1054-1123)

1. Cu hotararea de a dobandi
Cea mai inalta bunastare pentru toate fiintele sensibile
Care intrec pana si un mult dorit giuvaier
Voi invata sa le pastrez mereu in inima.

2. Ori de cate ori ma alatur celorlalti voi invata
Sa ma consider cel mai umil dintre toti
Si, plin de respect, sa ii consider mai presus
Din strafundul inimii mele.

3. Orice as face voi invata sa imi cercetez mintea
Si imediat ce se ridica o emotie negativa
Amenintandu-ma pe mine si pe altii
O voi infrunta cu hotarare si o voi inlatura.

4. Voi invata sa indragesc fiintele a caror natura este rea
Precum si pe acelea impovarate de grele pacate si de suferinte
Ca si cum as fi descoperit o pretioasa
Comoara foarte greu de gasit.

5. Atunci cand ceilalti, din cauza invidiei lor, ma vor neindreptati,
Cu insulte, lovituri, si altele de acest fel,
Voi invata sa iau asupra mea vina
Lasandu-le lor victoria.

6. Atunci cand cineva in care mi-am pus nadejdea
Imi creeaza fara motiv nespusa suferinta,
Voi invata sa consider respectiva persoana
Drept o minunata calauza spirituala.

7. Pe scurt, voi invata sa le ofer tuturor, fara nici o exceptie
Intregul ajutor si intreaga fericire, direct si indirect
Si, plin de respect, sa iau asupra mea
Toata amaraciunea si suferinta mamelor mele.

8. Voi invata sa pastrez toate aceste practici
Neatinse de impuritatile celor opt conceptii ale lumii
Si, intelegand toate fenomenele ca fiind iluzii,
Sa fiu eliberat de legatura atasamentului.

(…) Intreaga doctrina budista se bazeaza pe compasiune. Intreaga invatatura a lui Buddha poate fi exprimata in doua propozitii. Prima este: “ Ajuta-i pe ceilalti”. Aceasta contine toate invataturile Marelui Vehicul (Mahayana). “ Daca nu ii ajuti, nu trebuie sa le faci rau.” Aceasta reprezinta intreaga invatatura Micului Vehicul (Hinayana). Ea exprima fundamentul intregii etici: a inceta sa-i facem pe altii sa sufere. Ambele invataturi se bazeaza pe ideea iubirii, a compasiunii. Un budist ar trebui, daca acest lucru e posibil, sa ii ajute pe altii. Daca acest lucru nu este posibil, cel putin sa nu ii faca sa sufere.

Sursa: Tenzin Gyatso Dalai Lama – Comorile budismului tibetan

Leave a Reply

