Jurnalul de la Paltinis I

Tocmai l-am terminat de citit. Sunt la runda a doua. Le sunt recunoscatoare lui Liiceanu ca l-a scris si domnului meu ca mi-a starnit curiozitatea. Multumesc. Voi impartasi acum ce mi-a ramas pe suflet….

La masa de dimineata mi-a vorbit cu afectata naivitate despre proiectul cecului in alb. Societatea isi alege doua sute dintre membrii ei, intre 30 si 35 de ani, si le da pentru restul vietii un cec in alb. In fond, este vorba de un credit moral. Cei alesi au avut deja timpul sa arate ca il merita. Riscurile sunt calculate : 80% vor dezminti speranta pusa in ei, creditul acordat, isi vor lua Jaguar, vor juca la ruleta, vor intra in criza erotica. Sau invers : vor merge cu clasa a doua, isi vor lua camera proasta la hotel, vor pune bani deoparte. Dar restul vor reusi. „Cine sunt cei care aleg?”, l-am intrebat, „si cum stiu cum sa-i descopere pe cei mai buni doua sute? Cine sunt cei care-i aleg pe cei „cinci patriarhi” care aleg?” – „Sunt oameni puri, nepatatii recunoscuti ca atare de toata lumea. Un Sora, de pilda. Si cei doua sute, alesi din toate domeniile, sunt deja recunoscuti de toti ca meritand.” Renunt la sicanari sociologice, la demontarea mecanismelor prin care societatea se apara de implinirea idealului. „Gandeste-te”, imi spune in continuare, „toate mamele vor dori pentru fiii lor, in locul unei partide reusite, un loc printre cei doua sute. Toti vor dori sa candideze. E un stimul constant de vrednicie. Si cu timpul, numarul celor cu cecul in alb ar putea creste oricat.”

…………………………………………………………………………………………………………

„Primim marfa”

…………………………………………………………………………………………………………..

„Nu se stie cine da si cine primeste…”

……………………………………………………………………………………………………………

„Se afla zei si aici…” Heraclit

……………………………………………………………………………………………….

„Ce ma uimeste la Eliade este capacitatea lui de a lua in serios locurile comune ale religiilor, lucru pe care il vezi cand ii citesti literatura. Stii cat de mult imi place ideea lui ca orice realitate profana are in spatele ei o concentrare de sacru. E in lucru acesta, ca si in Ideea lu Hegel,  un fel de a te indura de toate, de a le innobila si mantui.”

……………………………………………………………………………………………………………………………

Leave a Reply

