Osho – Calea perfecta

 

As vrea sa impartasesc cu voi cu ce am ramas din aceasta carte :

Cu cateva zile inainte de a muri, Osho a spus:

 „Doresc ca oamenii sa dezvolte in ei calitati precum iubirea, in jurul careia san u creeze o biserica, precum luciditatea, care nu este monopolul nimanui, si sa-si pastreze mereu ochii puri si proaspeti ai copilariei. Doresc ca oamenii sa se cunoasca pe ei insisi, nu sa fie de acord cu parerea altora – deoarece calea este in ei.”

………………………………………………………………………………………………………………

Ciocnirea permanenta intre atitudinea sociala si adevarul interior divizeaza omul, ii dezintegreaza personalitatea si adanceste si mai mult prapastia care devine de netrecut. Armonia este imposibila si, in consecnta, si bucuria, care dupa parerea mea exprima viata cu adevarat morala.

Buna dispozitie este fructul caii drepte, a intelepciunii, a bunatatii reale. Parfumul pe care il emana fiinta implinita este adevarata aroma a vietii. Gasiti armonia, nu mai intretineti conflicte in voi. Va rog, nu ascultati ceea ce spun, traiti ceea ce va invat. Veti fi surprinsi sa descoperiti ca voi insiva sunteti cei care v-ati tulburat existenta, ca singuri v-ati exclus pe voi insiva de la o sarbatoare splendida si neintrerupta.

Meditati. Modul de viata se va instala de la sine, asemenea mugurilor care plesnesc la venirea primaverii. A incerca sa va conformati preceptelor morale nu foloseste la nimic, nu veti culege nici pacea, nici armonia, nici frumusetea. Si daca spiritul vostru nu este linistit, nu veti putea decat sa tulburati anturajul, sa agravati tensiunea care exista in jurul vostru, Inima care debordeaza de sunete melodioase trezeste ecoul pretutindeni, sufletul frumos atenueaza uratenia din jurul lui. Nu aceasta este moralitatea?

…………………………………………………………………………………………………………….

Religia este absolut personala. Societatea nu are suflet ca individul, nu are centru constient. Ea este produsul tuturor relatiilor noastre. Religia autentica nu are nimic de-a face cu contactele pe care voi le intretineti cu altii, ea este esenta voastra. Ea exprima descoperirea adevaratei voastre naturi .

Dharma, religia, este cunoasterea de sine. Cum aceasta nu este in nici un caz o afacere publica, sadhana voastra, punerea in practica a religiei este in afara oricarui fenomen de grup. Celalalt aspect este ca experienta voastra spirituala imprastie din lumina ei asupra anturajului vostru. Cel trezit propaga lumina care este in el si, in acest sens, el ii influenteaza pe ceilalti. Sufletul este strict individual, insa comportamentul este social.

Sadhana nu poate fi colectiva, voi nu veti percepe identitatea voastra reala decat in solitudinea cea mai totala. Aceasta este, asa cum spunea Plotin, zborul a ceea ce este singur catre ceea ce este singur. Este exact ; in aceasta calatorie nu puteti avea tovarasi. Insasi bucuria zborului este atat de mare incat stimuleaza si alte persoane. Ceea ce veti descoperi in taramul interior se raspandeste ca parfumul unei flori, purtat de vant.

……………………………………………………………………………………………………………….

Iubirea este contopirea a doua persoane. Cand miracolul are loc intre individ si tot, numesc aceasta Dumnezeu. Plenitudinea, extazul mistic, inflorirea iubirii este Dumnezeu.

…………………………………………………………………………………………………………………..

Parerea celorlalti sa fie ultima dumneavoastra grija. Singurul lucru care conteaza este felul in care va percepeti pe voi insiva. Voi va faceti o parere despre voi insiva pe baza judecatilor emise de cei care va inconjoara, si uitati faptul ca puteti avea o viziune directa a ceea ce sunteti. Este singurul mod de a privi : direct. Voi va creati un personaj, circulati mascati pentru a-i insela pe ceilalti, iar apoi va inclinati in fata a ceea ce cred ei despre voi.

Aceasta comedie care se repeta in viata reprezinta unul dintre obstacolele majore pe calea cunoasterii de sine. Trebuie sa terminati cu impostura inca de la inceputul calatoriei voastre interioare si sa va vedeti asa cum sunteti, intr-o goliciune totala. In caz contrar, nu sperati sa puteti avansa spre realizarea adevaratei voastre naturi.

………………………………………………………………………………………………………………………..

Sadhana – calea care duce la realizare

………………………………………………………………………………………………………………………..

Eu nu sunt in stare sa va daruiesc adevarul, intelepciunea. Cel care pretinde ca o poate face, va minte, fiti siguri de acest lucru. Adevarul este incomunicabil si acest fapt nu tine de incompetenta maestrului, ci de faptul ca adevarul este viu. Obiectele neinsufletite pot fi vandute, daruite, se poate face troc cu ele, pot fi furate, fabricate, reproduse. Ceea ce este viu trebuie sa fie trait. Obiectele pot fi vazute, aratate, ele sunt bunuri publice. Experienta este unica, personala. Pot sa va fac sa incercati iubirea pe care o simt? Pot oare sa va fac sa savurati frumusetea muzicii pe care o aud?

……………………………………………………………………………………………………………………….

A fost odata un sadhu care traia intr-o coliba expusa la toate intemperiile. Cum nu exista nimic care sa poata fi furat, usile erau de prisos. Intr-o zi, trecura pe acolo niste soldati si cerura apa. Unul dintre ei se mira ca nu exista nici o imagine pioasa in locuinta omului sfant. „Coliba este foarte mica, explica ermitul. Credeti ca este loc pentru doi?” Soldatii se distrara copios. A doua zi revenira cu un dar, statuia unui zeu. „Nu am nevoie, Dumnezeu traieste singur aici de foarte mult timp. Eu am disparut, caci aceasta locuinta, spuse sadhu-ul aratand spre inima sa, este neincapatoare pentru doi.”

………………………………………………………………………………………………………………………………..

Omul s-a amestecat atat de mult in materie incat o contrapondere – cunoasterea de sine – a devenit extrem de necesara pentru a restabili echilibrul. Ignorantul care manipuleaza forte puternice, inclusiv energia atomica, sfarseste intotdeauna prin a se autodistruge. Un amestec de stiinta si de ignoranta este intotdeauna distructiv. Dimpotriva, stiinta adaugata intelepciunii poate transforma aceasta lume intr-un paradis.

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

De unde provine o idee? Conceptia si nasterea ei rezulta din reactia voastra la ceea ce nu este noi insine. Intreaga responsabilitate a ideatiei ne revine, deoarece noi ripostam masinal si mental la evenimentele si la lucrurile din lumea exterioara.

………………………………………………………………………………………………………………………………

(De ce spuneti ca meditatia, dhyana inseamna non-actiune? Nu este si ea, la randul ei o actiune?)

Priviti. Strang pumnul. Aceasta este o initiativa, un act voluntar. Pentru a-mi deschide mana ce trebuie sa fac? Nimic deosebit. Este suficient sa nu ma straduiesc sa o tin inchisa. Ea isi va relua in mod spontan pozitia fireasca. Asadar,nu putem spune ca a deschide mana este o actiune. Este o ne-interventie a mintii, o non-actiune sau, daca vreti, o absenta a actiunii.

Numind meditatia „ne-faptuire”, „non-actiune”, vreau sa subliniez faptul ca ea nu trebuie sa fie considerata un sport, o activitate. Ea nu este asa ceva. Meditatia este starea voastra naturala, care nici intr-un caz nu poate sa fie o constrangere sau o initiativa cerebrala.

…………………………………………………………………………………………………………………………..

Osho – Calea perfecta (Indrumari pentru practica meditatiei)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s