Aici si acum

Povestea cu ciupercile

Maestrul Dogen plecase in China pentru a gasi adevarata intelepciune, pentru a intelege zenul. Dar nu reusea sa-l inteleaga, in ciuda faptului ca studiase foarte mult. Civilizatia budismului, a zenului, era pe atunci foarte raspandita in China si el colinda de la un templu la altul. Cu toate acestea, nu era multumit de invatatura primita si dorea sa se intoarca in Japonia. Apoi, intr-o zi, ajunse intr-un mic templu. Era in timpul verii si era foarte cald. Acolo a gasit un calugar batran ce usca ciuperci. Muncea din greu, in soare, in ciuda varstei sale.

Vazand aceasta, Maestrul Dogen i-a spus: “Sunteti un calugar batran, cu rang superior, de ce lucrati? Ar trebui sa-i lasati pe tineri sa faca aceasta munca. Nu e necesar sa va osteniti. In plus, astazi este foarte cald. Puteti lucra intr-o alta zi.” Pe atunci, Maestrul Dogen era foarte tanar. Raspunsul batranului calugar este foarte interesant si a devenit istoric in zenul Soto. Datorita lui, Maestrul Dogen a atins satori.

Calugarul ii spuse: “Tinere, ai venit din Japonia, esti inteligent, intelegi budismul, dar nu ai patruns esenta zenului. Daca nu fac aceasta munca, daca nu lucrez aici si acum, cum as putea intelege? Eu nu sunt tu, nu sunt ceilalti. Ceilalti nu sunt eu. Nici ceilalti nu pot experimenta in locul meu. Daca nu lucrez, daca nu experimentez aici si acum, nu pot intelege. Daca un tanar m-ar ajuta la lucru, daca doar l-as privi, nu as putea avea experienta uscarii ciupercilor. Daca as spune: “faceti asta, faceti cealalta, puneti aceasta aici sau acolo”, nu as putea experimenta eu insumi. Nu as putea intelege actiunea desfasurata aici si acum…”.

“Eu nu sunt ceilalti, ceilalti nu sunt eu”. Maestrul Dogen a fost foarte uimit si a inteles. Era o persoana foarte inteligenta. Si atunci isi spuse: “Trebuie sa mai raman in China”. Studiase in carti, cautase in creierul sau si gandise tot timpul, dar abia in acel moment intelesese. “Daca nu experimentez, nu voi putea sa inteleg zenul adevarat. Zenul nu poate fi inteles cu creierul.”

Batranul calugar si Maestrul Dogen s-au inteles unul pe celalalt. Maestrul Dogen era surprins si profund marcat. Apoi el continua sa intrebe: “De ce uscati ciupercile astazi, faceti asta intr-o alta zi”, iar batranul calugar ii raspunse : “Aici si acum este foarte important. Uscarea ciupercilor nu se poate face in alta zi. Daca se scapa momentul potrivit, nu vor mai putea fi uscate: poate va ploua sau poate soarele nu va fi suficient de puternic. Este necesara o zi calduroasa pentru uscarea ciupercilor, deci astazi este o zi tocmai potrivita. Acum pleaca, am de lucru! Daca vrei sa intalnesti adevaratul zen, trebuie sa mergi la maestrul meu, la dojo.” Atunci Maestrul Dogen merse la Maestrul batranului calugar, care il instrui. El intelesze adevaratul zen, ceea ce nu putuse sa inteleaga pana in acea zi.

Maestru Dogen mai ramase un an in acel templu, dupa care primi kesa transmisiunii. Apoi se intoarse in Japonia. Insa principiul filozofiei sale a ramas: “Aici si acum, ceilalti nu sunt eu, eu nu sunt ceilalti”. “Daca nu practic, nu pot intelege. Daca altcineva actioneaza, eu nu pot fi implicat in ceea ce face el.” Iata primul punct.

Al doilea este “shikantaza, numai zazen”. Nu este nevoie de koan-uri, nu este nevoie sa gandesti; numai zazen. Descartes a spus: “Gandesc, deci exist”. Eu spun: “Nu gandesc, de aceea exist”.

zen

Taisen Deshimaru – Intrebari pentru un maestru de zen

One thought on “Aici si acum

  1. […] Aici si acum Wed Sep 22, 2010 1:42 am Povestea cu ciupercile Maestrul Dogen plecase in China pentru a gasi adevarata intelepciune, pentru a intelege zenul. Dar nu reusea sa-l inteleaga, in ciuda faptului ca studiase foarte mult. Civilizatia budismului, a zenului, era pe atunci foarte raspandita in China si el colinda de la un templu la altul. Cu toate acestea, nu era multumit […] […]

Leave a Reply

