Noica – Carte de intelepciune

Te strang in brate. De ce te strang? – Vreau sa fiu una cu prietenul. Una cu trupul lui, cum vreau sa fim una prin gandul meu sau al lui. Tot ce facem e o tentativa de reintregire. Te iau in brate: mersul meu sa fie mersul tau. Iti cant ceva :  cantecul meu sa fie vibratia ta. Scriu o carte : emotia mea in idee sa fie a ta. Vreau sa sporesc prin tine. Tot ce ma sporeste e adevarat. (12).

Daca e in noi ceva mai adanc decat noi insine, sa uitam de noi insine si sa ne amintim de noi . Acest lucru il face – discret, cu buna crestere si indirect – cultura. E cultura aceea in care nu vrei , sau nu vrei nimic determinat dar prin care, fara sa fi cerut nimic, te pomenesti daruit si dulce daruit cu intelepciunea ta, cata este in tine, fiule, care ratacesti pe la toate scolile pentru a afla ceea ce ai in pivnitele tale. (23).

In ce consta, pana la urma, fericirea? Nicidecum in a beneficia din plin de ce este (bani, valori, cultura), ci in a face posibil ce nu este, ce nu e inca. Pana si biologic e asa : copilul. Dar spiritual e numai asa : scrii pentru cititorul care nu s-a nascut inca, te cultivi spre a obtine alt inteles si un gand nou, traiesti sub fascinatia lui ceea ce sta sa vina. (52).

In fiecare om o lume-si face incercarea….(364).

Unde ne e cerul? Unde ne e indraznirea?
Transcendentul a coborat aci la noi, cum spunea poetul,
ne e greu sa mai saltam cerul la loc, in tarii
si atunci il lasam asa, prabusit in amestecul
nostru de necredinta si credinta.
Dar cioburi de cer mai sunt printre noi
si cu ele ne gandim uneori ca am putea
da cate un raspuns lumii.(428).

Oamenii te iarta daca faci crime. Dar nu te iarta daca esti fericit. Am simtit limpede asta, in ceasul reinvierii mele. (432).

Nu m-ai cauta daca nu m-ai fi gasit. (Sfantul Augustin) (558).

Constantin Noica – Carte de intelepciune, Humanitas 2009

Leave a Reply

