Descoperindu-l pe Brancusi

Inainte de a mi se lua cartea din mana, l-am descoperit pe Brancusi…Brrr….ce om uluitor, Brancusi asta…Mi-a atras atentia Somn, apoi Nou-Nascut, apoi Sarutul…Fiecare are cate o poveste…si cate un suflet, ba la Sarut chiar nu se mai stie cate…

Somnul. Ma tot intreb…se naste sau dispare in nefiinta?….sau e expresia divinului prezent in tot ceea ce exista in jurul nostru?…divinul ce asteapta sa fie dezvaluit…
 
Nou-Nascut. Mi-a luat un pic sa-l inteleg. M-a ajutat chiar Brancusi caci spunea

Ce vedem, oare, atunci cand privim un Nou-nascut? O gura larg deschisa, avida dupa aer. Nou-nascutii vin pe aceasta lume, suparati, pentru ca ii aducem fara voia lor.

Cat despre Sarut, aici e ceva ciudat. Brrr…Pe langa contururile ce abia sunt schitate si care sugereaza doua fiinte ce devin una, iata ce zice ilustrul sculptor:

…maretia vietii si a mortii…Sarutul, inaltata in cimitirul Montparnasse si compusa in forma literei M  – Moartea.

Pana regasesc o carte cu aforismele lui Brancusi, va las cu cele pe care le-am gasit…

In sufletul meu nu a fost niciodata loc pentru invidie – si nici pentru ura, ci numai pentru acea bucurie, pe care o poti culege de oriunde si oricand. Consider ca ce ne face sa traim cu adevarat este sentimentul permanentei noastre copilarii.

 As vrea ca lucrarile mele sa se ridice in parcuri si gradini publice, sa se joace copiii peste ele, cum s-ar fi jucat peste pietre si monumente nascute din pamant, nimeni sa nu stie ce sunt si cine le-a facut – dar toata lumea sa simta necesitatea si prietenia lor, ca ceva ce face parte din sufletul Naturii…

Operele de arta nu sunt decat niste oglinzi, in care fiecare vede ceea ce i se aseamana lui.

Materia nu trebuie folosita pur si simplu, pentru a satisface scopul artistului, nu trebuie supusa unei idei preconcepute si unei forme preconcepute. Materia insasi trebuie sa sugereze (uneori) subiectul si forma. Si ambele trebuie sa vina din  interiorul materiei, iar nu sa ii fie impuse dinafara.

Imi amintesc mereu: nu m-ai fi cautat, daca nu m-ai fi gasit demult!…

 Ce om…!!! Si inca n-am cercetat infinitul coloanei…la fata locului…e timpul sa fac o vizita si pe la Tg. Jiu…:-P

 

One thought on “Descoperindu-l pe Brancusi

  1. I think this is what I need

Leave a Reply

